2017 McGill Music Graduate Symposium
Schulich School of Music
McGill University, Montreal
March 10-12, 2017

Extended Call for Papers Deadline: January 15, 2017

The Music Graduate Students' Society of McGill University is pleased to announce our annual Music Graduate Symposium, which will take place March 10–12, 2017.


Elizabeth Hellmuth Margulis

Darren Creech (photo by Chloe Squance)

This year’s symposium marks our 30th year, and we are thrilled to present a special celebration edition of the event, including both a research and performance keynote, a deal on tickets to McGill’s Opera Binge Festival, and special panel focused on music and the mind!

Our research keynote, Elizabeth Hellmuth Margulis, is Professor and Director of the Music Cognition Lab at the University of Arkansas. She is interested in the interface between musical structure and engagement, especially in listeners without formal training, and especially as it occurs dynamically across the course of the listening experience. Her book On Repeat: How Music Plays the Mind (Oxford University Press) received the 2014 Wallace Berry Award from the Society for Music Theory, and the 2015 ASCAP Deems Taylor/Virgil Thomson Award.

Our performance keynote, Darren Creech, is a concert pianist whose unique blend of queer storytelling, fabulous fashion, and glittery hair, “shows his belief in a new potential for the classical concert stage” (CBC Music). His solo show RESILIENCE garnered him the Best Artist Prize at Toronto’s Nuit Rose 2016, and was described as “both unexpected and unforgettable” (Throbbing Rose Collective). In the 2016-2017 season, Darren performed in Toronto's Nuit Blanche for a second time, collaborating with renowned visual artist Erwin Olaf, accompanying “Waiting,” a film installation with a live piano score. In December, he will be making his debut with the world's first queer orchestra, Toronto's own Counterpoint Community Orchestra.


La Société des Étudiants de Cycles Supérieurs en Musique de l'Université McGill (McGill Music Graduate Students' Society, MGSS) est heureuse d'annoncer notre symposium annuel, qui aura lieu du 10 au 12 mars 2017.

Cette année, nous fêterons les 30 ans du Symposium et, pour marquer cette occasion, nous souhaitons offrir une édition spéciale, incluant deux Keynotes –– l’une appartenant au domaine de la recherche et l’autre au domaine de l’interprétation–– , un rabais sur les tickets pour le Festival « Opéra en Folie » de McGill, ainsi qu’un panel spécialement consacré à la thématique « musique et esprit ».

Notre Keynote en recherche, Elizabeth Hellmuth Margulis, est Professeure et Directrice du Laboratoire de Musique à l’Université d’Arkansas. Ses travaux s’articulent principalement autour le question de la relation existant entre structure musicale et réception, particulièrement chez les auditeurs n’ayant pas bénéficié d’une formation musicale, et plus spécifiquement sur la dynamique de cette relation au cours d’une expérience d’écoute. Son ouvrage On Repeat: How Music Plays the Mind (Oxford University Press) a reçu le 2014 Wallace Berry Award de la Society for Music Theory ainsi que le 2015 ASCAP Deems Taylor/Virgil Thomson Award.

Notre Keynote en interprétation, Darren Creech, est un pianiste de concert dont le mélange unique de la narrativité queer, sens de la mode et cheveux pailletés « montre sa croyance en un nouveau potentiel pour la scène de concert classique » (CBC Music). Son spectacle solo RESILIENCE lui a valu le Best Artist Prize de la Nuit Rose de Toronto 2016, et fut décrit comme étant “à la fois inattendu et inoubliable” (Throbbing Rose Collective). Pour la saison 2016-2017, Darren s’est de nouveau produit à la Nuit Blanche pour la seconde fois, collaborant avec le célèbre artiste visuel Erwin Olaf, accompagnant « Waiting », une installation cinématographique accompagnée d’une interprétation pianistique en direct. En Décembre, il fera ses débuts avec le premier orchestre mondial queer, l’orchestre communautaire Counterpoint Community Orchestra de Toronto.