2018 McGill Music Graduate Symposium
Schulich School of Music
McGill University, Montréal, Canada
March 23-25, 2018

Call for Papers Deadline: 15 December 2017

Veuillez trouver la version française ci-dessous.

The McGill Music Graduate Students’ Society (MGSS) is pleased to announce its thirty-first annual Symposium, which will be held March 23–25, 2018 at the Schulich School of Music in Montréal, Canada.


William Cheng

Noam Sivan

Our research keynote, William Cheng, is an Assistant Professor of Music at Dartmouth College where he teaches courses in history, media, ethics, disability, race, and digital games. His books include Sound Play: Video Games and the Musical Imagination (Oxford, 2014) and Just Vibrations: The Purpose of Sounding Good (Michigan, 2016). His keynote address, “Bulletproof Rap, Breakable Skin, and the Ears of Frederick Douglass,” comes from his forthcoming monograph, Why Listening to Beethoven Makes Me Feel So Respectable (and Other Vices of Musical Judgment) (Oxford).

Our performance keynote, Noam Sivan, is a notable pioneer of improvisation in the classical music world who has appeared in three continents, giving full-length improvised piano recitals and conducting orchestral improvisations. He is on the faculties of the Juilliard School and the Curtis Institute, having founded improvisation courses and produced improvisation concerts in both conservatories. In his keynote address, “The Art of Improvisation,” Dr. Sivan brings back the art of improvisation to the concert hall through live demonstrations in different styles, and calls for its revival in performance and music education.


C’est avec grand plaisir que nous annonçons le trente-et-unième symposium annuel de la Société des Étudiants de Cycles Supérieurs en Musique de l'Université McGill (McGill Music Graduate Students’ Society, MGSS), qui se tiendra à l’École de musique Schulich les 23-25 mars 2018.

Notre conférencier d’honneur en recherche William Cheng, détient actuellement le poste de Professeur Adjoint à Dartmouth College. Il y enseigne des cours portant sur l’histoire, les médias et les jeux électroniques, ainsi que sur des enjeux d’éthique, d’handicap et de d’ethnicité. Parmi ses oeuvres publiées figurent Sound Play: Video Games and the Musical Imagination (Oxford, 2014) et Just Vibrations: The Purpose of Sounding Good (Michigan, 2016). Son discours d’ouverture, « Bulletproof Rap, Breakable Skin, and the Ears of Frederick Douglass », sera tiré d’un chapitre d’un manuscrit qui paraîtra prochainement: Why Listening to Beethoven Makes Me Feel So Respectable (and Other Vices of Musical Judgment) (Oxford).

Notre invité d’honneur en interprétation, Noam Sivan, est un pionnier de l’interprétation en musique classique. Il a donné des récitals entièrement improvisés au piano et a dirigé des improvisations orchestrales sur trois continents; de plus, il a mis sur pied des cours et des concerts d’improvisation aux conservatoires du Juilliard School et du Curtis Institute. Lors de son discours d’ouverture, “The Art of Improvisation,” Dr. Sivan revient à l’art de l’improvisation sur scène grâce à des démonstrations de plusieurs styles différents, tout en encourageant son retour dans les domaines de l’interprétation et de l’enseignement de la musique.