2019 Music Graduate Symposium
Schulich School of Music
McGill University, Montréal, Canada
March 22-24, 2019

Call for Papers Deadline: 4 January 2019

La version française suit

The McGill Music Graduate Students’ Society (MGSS) is pleased to announce its thirty-second annual Symposium, which will be held March 22-24, 2019 at the Schulich School of Music in Montréal, Canada.


Anna Zayaruznaya

Sherry Johnson

Our research keynote speaker, Anna Zayaruznaya, will be delivering a talk entitled "Philippe de Vitry's da da da dum." She is an Associate Professor of Music at Yale University where she teaches courses in music history, specializing in the music of the Middle Ages and Renaissance and the history of musical notation. Her first book, The Monstrous New Art: Divided Forms in the Late Medieval Motet, explores the role of monstrous and hybrid exempla in the musical aesthetics of fourteenth-century French motets.

Our performance keynote will be delivered by fiddler, step dancer, and researcher Sherry Johnson of York University. Prof. Johnson explores interrelationships between music and dance, examining links between step dancing across Canada and its antecedents in Britain and Ireland. She recently produced Bellows and Bows: Historic Recordings of Traditional Fiddle and Accordion Music Across Canada, a compilation of distinguished fiddlers and accordion players from a wide variety of ethnocultural communities across Canada.

We welcome abstracts (300 words) in any area of music research including, but not limited to, ethnomusicology, music education, music technology, sound recording, music psychology, performance, and composition.

Paper, posters, lecture recitals, improvisations, art/music installations, and special sessions of two to four panelists are all encouraged. Special session descriptions must include a separate 300-word proposal for the session as a whole in addition to individual proposals for each panelist. Abstracts and presentations may be in either English or French. Please attach abstracts as MS Word documents without any personal identification in the attachment. In the body of your email, please include your name, email, and academic affiliation.

In the interest of accessibility and in keeping with MGSS's commitment to equity and diversity, we will make every effort to provide on-site childcare for presenters with children. We also ask applicants to let us know about any issues of accessibility, including those regarding the financial burden of travel and accommodation for the Symposium. Abstracts will be evaluated on their own merits and all personal information disclosed will remain confidential.

Please send abstracts and inquiries to symposium.mgss@gmail.com


Appel à contributions


C’est avec grand plaisir que nous annonçons le trente-et-deuxième symposium annuel de la Société des Étudiants de Cycles Supérieurs en Musique de l'Université McGill (McGill Music Graduate Students’ Society, MGSS), qui se tiendra à l’École de musique Schulich du 22-24 mars 2019.

Notre conférenciere invitée de la recherche, Anna Zayaruznaya, est professeure associée de musique à l'Université de Yale, où elle enseigne des cours d'histoire de la musique. Le titre de sa presentation est Les bêtes, en théorie: savoir et faire dans la pensée musicale occidentale. Elle se spécialise dans la musique du Moyen Âge et de la Renaissance, et l'histoire de la notation musicale. Son premier livre, Le nouvel art monstrueux: formes divisées de la fin du Moyen Âge, explore le rôle des exempla monstrueux et hybrides dans l'esthétique musicale des motets français du XIVe siècle.

Notre conférence invitée de la performance sera livrée par la violiniste, danseuse de claquettes, et chercheuse Sherry Johnson, de l'Université de York. Prof. Johnson explore les relations entre la musique et la danse, examinant les liens entre les danses au Canada et ses antécédents en Grande-Bretagne et en Irlande. Elle a produit récemment Bellows and Bows: Historic Recordings of Traditional Fiddle and Accordion Music Across Canada, une compilation de violinistes et de joueurs d'accordéon distingués issus d'une grande variété de communautés ethnoculturells à travers le Canada.

Nous invitons des soumissions (résumés de 300 mots) portant sur tout champ appartenant à la recherche en musique, entre autres sur l'ethnomusicologie, la théorie et l'analyse, la musicologie, l'enseignement de la musique, la technologie, l'enregistrement, la psychologie et la perception de la musique, l'interprétation et la composition.

Les papiers, posters, improviations, récitals avec exposé, installations d'art et musique, et les panels spéciaux (de deux à quatre panellistes) sont tous les bienvenus. Ceux désirant proposer un panel doivent inclure un résumé de 300 mots justifiant les grandes lignes du panel en plus d'un résumé pour chaque panelliste. Les résumés ainsi que les exposés peuvent se faire en anglais ou en français. Veuillez envoyer vos soumissions sous forme de documents MS Word en pièce jointe, dépourvus d'information personelle pouvant vous identifier. Dans le texte de votre courriel, veuillez indiquer votre nom et votre adresse courriel ainsi que votre affiliation académique.

Afin d'améliorer l'accès au symposium et d'honorer les objectifs d'équité et de diversité de la société, nous déploierons tous les efforts possible pour accommoder les présentateurs nécessitant la garde de jeunes enfants. Nous vous demandons de nous informer dans le texte de votre courriel de facteurs limitant votre accès au symposium, notamment ceux reliés au coût financier pour se rendre et se loger pendant le symposium. Les soumissions seront évaluées indépendamment selon leur propre mérite, et toute information personelle restera confidentielle.

Veuillez faire parvenir vos soumissions à l'adresse suivante: symposium.mgss@gmail.com