Call for Papers

2020 McGill Music Graduate Symposium
Schulich School of Music
McGill University, Montréal
March 13-15, 2020

SUBMISSION DEADLINE: 1 January 2020

Veuillez trouver la version française ci-dessous.

The McGill Music Graduate Students’ Society (MGSS) is pleased to announce its 33rd annual Symposium, which will be held March 13–15, 2020 at the Schulich School of Music in Montréal, Canada. All abstracts must be received by Wednesday, January 1, 2020. Acceptance decisions will be communicated during the month of January.

Our research keynote speaker, Judy Lochhead, is a specialist in Western contemporary music and professor of music history and theory at Stony Brook University. Her philosophically informed work bridges the gap between musicology and music theory. Her recent book-length study Reconceiving Structure: New Tools in Music Theory and Analysis (Routledge, 2015) contains analyses of pieces by Kaija Saariaho, Sofia Gubaidulina, Stacy Garrop, and Anna Clyne.

Our performance keynote address will be delivered by Eric Wen, violinist, critic, analyst, and producer of classical recordings. He is currently professor at the Curtis Institute and the Julliard School of Music. During his multi-faceted career, he has, among other things, served as editor of The Strad, produced CDs with the Guarneri Quartet, published articles on Schenkerian analysis, and written a book, Structurally Sound: Seven Musical Masterworks Deconstructed (Dover, 2017).

We welcome abstracts (300 words) in any area of music research including, but not limited to, ethnomusicology, music theory, musicology, music education, music technology, sound recording, music psychology, performance, and composition.

Papers, posters, lecture recitals, improvisations, art/music installations, and special sessions of two to four panelists are all encouraged. Special session descriptions must include a separate 300-word proposal for the session as a whole in addition to individual proposals for each panelist. Abstracts and presentations may be in either English or French. Please attach abstracts as MS Word documents without any personal identification in the attachment. In the body of your email, please include your name, email, and academic affiliation.

In the interest of accessibility and in keeping with the MGSS’s commitment to equity and diversity, we will make every effort to provide on-site childcare for presenters with children. We also ask applicants to let us know about any issues of accessibility, including those regarding the financial burden of travel and accommodation for the Symposium. Abstracts will be evaluated on their own merits and all personal information disclosed will remain confidential. Please send abstracts and inquiries to symposium.mgss@gmail.com


Appel à contributions


C’est avec grand plaisir que nous annonçons le 33e symposium annuel de la Société des étudiants des cycles supérieurs en musique de l’Université McGill (McGill Music Graduate Students’ Society, MGSS), qui se tiendra à l’École de musique Schulich du 13 au 15 mars 2020. Toutes les propositions de communication doivent être reçues au plus tard le 1er janvier 2020.

La conférence d’honneur en recherche sera donnée par Judy Lochhead, spécialiste de la musique contemporaine occidentale et professeure d’histoire et de théorie de la musique à SUNY Stony Brook. Son travail est souvent informé par la philosophie, comblant ainsi l’écart entre musicologie historique et analyse musicale. Son plus récent livre est intitulé Reconceiving Structure : New Tools in Music Theory and Analysis (Routledge, 2015). Il inclut des analyses d’œuvres de Kaija Saariaho, Sofia Gubaidulina, Stacy Garrop et Anna Clyne.

Notre conférence d’honneur en interprétation sera livrée par Eric Wen, violoniste, critique, réalisateur de disques et analyste. Il est actuellement professeur au Curtis Institute et à la Julliard School of Music. Pendant sa carrière éclectique, il a servi comme éditeur du journal The Strad, a produit des disques avec le Quatuor Guarneri, a publié des articles en analyse schenkerienne et plus récemment un livre intitulé Structurally Sound : Seven Musical Masterworks Deconstructed (Dover, 2017).

Nous invitons les étudiant.e.s intéressé.e.s à participer au symposium à soumettre des propositions de communication (résumés de 300 mots) portant sur tout champ appartenant à la recherche en musique, y compris l’ethnomusicologie, la théorie et l’analyse, la musicologie, l’enseignement de la musique, la technologie musicale, l’enregistrement, la psychologie et la perception de la musique, l’interprétation, ainsi que la composition.

Les présentations, posters, improvisations, conférences-récitals, installations d’art et musique, et les panels spéciaux (de deux à quatre panellistes) sont tous les bienvenus. Ceux et celles souhaitant proposer un panel doivent inclure un résumé de 300 mots expliquant les grandes lignes du panel en plus d’un résumé pour chaque panelliste. Les résumés ainsi que les exposés peuvent être soumis en anglais ou en français. Veuillez envoyer vos propositions sous forme de documents MS Word en pièce jointe, dépourvus d’informations personnelles pouvant vous identifier. Dans le texte de votre courriel, veuillez indiquer votre nom et votre adresse courriel ainsi que votre affiliation académique.

Afin d’améliorer l’accès au symposium et d’honorer les objectifs d’équité et de diversité de la société, nous déploierons tous les efforts possibles pour accommoder les participants qui ont des jeunes enfants et qui auraient besoin d’un service de garde sur place. Nous vous demandons de nous informer, dans le texte de votre courriel, des facteurs limitant votre accès au symposium, notamment ceux reliés au coût financier pour se rendre et se loger pendant le symposium. Les propositions seront évaluées indépendamment selon leur propre mérite, et toute information personnelle restera confidentielle.

Veuillez faire parvenir vos propositions de communication à l’adresse suivante : symposium.mgss@gmail.com