John Rea

John ReaJohn Rea mène une carrière à volets multiples : compositeur, professeur et administrateur. Récipiendaire de nombreux prix, il obtient maintes commandes et écrit dans des genres très variés : musique de chambre instrumentale, théätre musical, musique élec-troacoustique, musique de scène, oeuvres pour grands ensembles et oeuvres vocales.

Parmi ses dernières créations, mentionnons : Singulari-T (Tombeau de Ligeti), pour quinze instruments (Montréal, 2007) ; Figures hätives, pour violon solo et orchestre sym-phonique (Montréal, 2006) ; Accident : Tombeau de Grisey, pour douze instruments (Paris, 2005) ; Schattenwerk, pour deux violons (Halifax, 2003); une orchestration pour quinze instruments et deux chanteurs de « Sieben frühe Lieder » de Gustav Mahler (Montréal, 2003) ; J'ignore si j'étais un homme rêvant alors que j'étais un papillon, ou si je suis à présent un papillon rêvant que je suis un homme [Homme Papillon] pour vingt-sept instruments et piano numérique, le Disklavier (Montréal, 2002) ; Sacrée Landowska, théätre musical (Montréal, 2001); Music, according to Aquinas, pour choeur de chambre, deux clarinettes et violoncelle (Vancouver, 2000).

Sa réorchestration (1995), pour vingt et un musiciens, de l'opéra Wozzeck d'Alban Berg fut présentée dans une nouvelle production au Théätre du Nouveau Monde (Montréal) à la fin du mois de juin 2006. Une autre production de cet opéra est créée à l'Opéra de Lille (France) en collaboration avec l'ensemble ICTUS (Belgique) en janvier 2007.

De 1979 à 1980, John Rea a vécu à Berlin, puis il a occupé un poste de compositeur en résidence à Mannheim en 1984; ses oeuvres sont alors interprétées à Cologne et à Stuttgart. Ses compositions ont également été présentées dans un grand nombre de manifestations majeures à travers le monde, entre autres au New Music America Festival à Philadelphie aux États-Unis, à L'Itinéraire, le Festival Musica, et le Festival "Présences" en France, en Hongrie, au Festival de Liège en Belgique, au Festival de Hollande de même qu'aux festivals de la Société internationale pour la musique contemporaine (SIMC) au Danemark, au Canada et en Suède.

Professeur de composition, de théorie et d'orchestration à l'Université McGill depuis 1973, John Rea fut le doyen de la Faculté de musique, connue aujourd'hui sous le nom de l'École de musique Schulich, entre 1986 et 1991. Le Conseil québécois de la musique lui attribua le Prix Opus du compositeur de l'année pour l'ensemble de son oeuvre durant l'année 2005. En 2006, le Prix Serge- Garant lui a été attribué par la fondation Emile-Nelligan (Québec).

Quant à ses activités d'administrateur culturel, il est l'un des cofondateurs de deux sociétés de musique à Montréal (Les Événements du neuf et Traditions musicales du monde). Il travaille depuis plus de vingt-cinq ans au sein d'une société de concert, la SMCQ. Depuis quinze ans, il collabore étroitement avec le FORUM International du Nouvel En-semble Moderne (NEM) et il fait partie du comité de rédaction du périodique Circuit : musiques contemporaines. De plus, John Rea donne des conférences et participe à plusieurs reprises à des tables rondes d'envergure sur divers propos musicaux.

Photo credit : Bernard Préfontaine

During every musical season for the last number of years now, John Rea brings forth a new and imagi-native composition. The year 2007 saw the pre-miere of Singulari-T (Tombeau de Ligeti), for cham-ber ensemble. While in 2006, the Montreal Sym-phony Orchestra presented his violin concerto, Figures hätives, a commission of the MSO; in 2005, first performances of Accident: Tombeau de Grisey took place in Paris and Montreal; in 2004, Lent Cha-grin, for voice and piano.

The 2002-2003 musical season was a very lively one for John Rea, a year where surprisingly the spirit of Hapsburg Austria permeated three of his projects.

In September 2002, Rea lectured on the Twilight of the Gods at the Concordia University (Montreal) con-ference, Exile and Transformation: Schoenberg and Weill. In January 2003, his orchestration of Seven Early Songs by Gustav Mahler premiered in Montreal, commissioned and performed by the Nouvel Ensemble Moderne. As to his re-orchestration for twenty-one players of Alban Berg's operatic master-piece, Wozzeck - three separate productions occurred: in the autumn of 2002, Vienna; in the winter of 2003, Victoria (BC), and in the summer of 2003, Princeton (NJ). Other productions of the chamber or-chestra version of Wozzeck have taken place in Orford, Québec (2004), Buenos Aires (2005), Montreal (2006), Lille, France (2007). Future productions are scheduled for Meiningen, Germany (2008) and San Francisco (2009).

An original and daring composition for small orchestra and computer-driven Disklavier (manufac- tured by Yamaha) received its premiere in 2002 by the Société de musique contemporaine du Québec and, later, by Toronto's Esprit Orchestra. Drawing its inspiration from the meteorological concept known as the 'butterfly effect', John Rea's twenty-eight-minute work entitled I do not know whether I was then a man dreaming I was a butterfly, or whether I am now a butterfly dreaming I am a man — for short, Man Butterfly, journeys through a delicate but also stormy soundscape where small variations at the initial conditions of the music result in huge, dynamic transformations at the concluding events.

Among other of his creative projects over the last few years: Schattenwerk, for two violins (Halifax, 2003); Sacrée Landowska, music theater for actress/harpsichordist and eight musicians (Montreal, 2001); Music, according to Aquinas, for chamber choir (12 voices), two clarinets and cello (Vancouver, 2000); incidental music for the play Urfaust : tragédie subjective (after Goethe and Pessoa) for Théätre UBU (Montreal/Weimar, 1999).

Recipient of many awards, John Rea has been frequently commissioned and has written works in sev-eral genres: chamber music, music-theater, electroacoustic music, and compositions for large ensemble such as orchestra, ballet, choral, and opera.

In 1979-80, he lived in Berlin, and later in 1984, was composer-in-residence at Mannheim. Elsewhere in Germany, performances of his music have occurred in Cologne and Stuttgart. His compositions have also been presented in a number of important events around the world such as the New Music Amer-ica Festival in Philadelphia; at L'Itinéraire, Festival Musica, and the "Présences" Festival in France; in Japan and in Hungary; the Festival de Liège in Belgium; at the Holland Festival; and the Festivals of the Society for Contemporary Music (ISCM) in Denmark, Canada, and Sweden.

Besides his activities as a composer, John Rea has lectured and published articles on twentieth century music and, since 1973, has taught composition, music theory and music history at McGill University where he served as Dean of the Faculty of Music (1986-1991), today the Schulich School of Music. Rea was also a founding member of the Montreal new music society, Les Événements du Neuf (1978-1989). Currently he sits on the editorial board for the French-language new music journal, Circuit : musiques contemporaines, and recently completed a long tenure on the artistic/programming committee of the Montreal concert organization, the Société de musique contemporaine du Québec.