COMPOSITEURS et INTERPRÈTES

David Adamcyk
Simon Aldrich
Georges Aperghis
Mark Applebaum
Mira Benjamin
Denys Bouliane
Jean-Pascal Beintus
Luciano Berio
Parker Bert
Julien Bilodeau
Taylor Brook
Catharin Carew
Alain Cazes
Ewald Cheung
Chloé Dominguez
Eric Derr
Simon Docking
Ben Duinker
Aidan Ferguson
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Michael Gandolfi
Estelí Gomez
Vinko Globokar
Al Halavrezos
Georg Friedrich Händel
Patrick Hansen
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Alexis Hauser
Eitetsu Hayashi
Greg Ho
Aiyun Huang
Ermonela Jaho
Laura Kachurek
Mauricio Kagel
Christian Kesten
Julieanne Klein
Carissa Klopoushak
Hank Knox
Agnieszka Kus
Sara Laimon
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Stéphane Lévesque
Franz Liszt
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Donatienne Michel-Dansac
Jana Miller
Kent Nagano
Nicolò Paganini
Liliana Piazza
Giacomo Puccini
Richard Raymond
Cairan Ryan
Ingrid Schmithüsen
Dieter Schnebel
Arnold Schöenberg
Franz Schubert
Marlon Schumacher
Joseph Schwantner
Nola Shantz
Ana Sokolovic
Adam Spencer
Karlheinz Stockhausen
Anthony Tan
Aria Umezawa
Lorraine Vaillancourt
Rebecca Woodmass
Jonathan Woody

Ingrid Schmithüsen

Ingrid Schmithüsen Ingrid Schmithüsen est une interprète reconnue de lieder, ainsi que de musique de chambre, d’oratorios et de musique contemporaine. Originaire d’Aachen, en Allemagne, elle a commencé l’étude de ces divers genres et styles à la Musikhochschule Köln. Ses professeurs, Gregory Foley à Cologne et Dietrich Fischer-Dieskau à Berlin, étaient favorables à l’exploration des couleurs uniques de la voix et au développement de son style individuel.

Son large répertoire, qui comprend Monteverdi, Bach, Schubert, Wolf, Berg, Messiaen, Ives et des compositeurs contemporains, est bien représenté dans son abondante discographie. Elle a enregistré pour les étiquettes Harmonia mundi France, BIS, Accent, Col legno, Wergo, CPO, Koch, Capriccio, Canterino, Coviello Classics, Analekta, Atma classique, New Classic Adventures, Cadenza, Connex.

Ingrid Schmithüsen s’est produite avec des ensembles en Europe et en Asie, entre autres Gürzenich Orchester, Dresdner Sinfoniker, Bochumer Symphoniker, Windsbacher Knabenchor, Thomanerchor Leipzig, Dresdner Kreuzchor, Musica Antiqua, Concerto Köln, La Petite Bande, Ensemble Musikfabrik, Ensemble Modern, Michael Riessler Ensemble, Les Adieux, Cherubini et Auryn String Quartets, Bach Collegium Japan, Melbourne Symphony Orchestra, Taipei Symphony Orchestra. Elle a chanté sous la direction de Markus Stenz, Reinhard Goebel, Philippe Herreweghe, Sigiswald Kuijken, Helmut Rilling, Karl Friedrich Beringer, Peter Neumann, Hermann Max, Peter Rundel, Michael Helmrath, Celso Antunes, Pascal Verrot, Dominique My, Lorraine Vaillancourt et Johannes Kalitzke.

En Amérique, elle a travaillé avec l’Orchestre symphonique de Québec, l’Orchestre symphonique de Calgary, l’Orchestre symphonique de Vancouver, Sao Paulo Orquestra Sinfonica Municipal, Les idées heureuses, le Studio de musique ancienne de Montréal, L’ensemble de la SMCQ, le Nouvel Ensemble Moderne et l’Ensemble de musique contemporaine de McGill.

Ingrid Schmithüsen a donné plusieurs récitals de lieder en Europe avec son partenaire de longue date, le pianiste Thomas Palm. Elle a aussi collaboré étroitement avec la pianiste Brigitte Poulin en Amérique du Nord. Elle s’est produite abondamment avec les clavecinistes Gerald Hambitzer et Geneviève Soly.

En 2006, Ingrid Schmithüsen a fondé la série de récitals de lieder Im Zentrum LIED à Cologne, qui présente cinq concerts thématiques chaque saison et met en vedette des artistes internationaux de lieder. La série a été très bien accueillie, comme le soulignait le critique musical Gunter Duvenbeck dans le Köln-Bonner Musikkalender : « Ingrid Schmithüsen et son pianiste Thomas Palm ont ouvert une dimension tout à fait nouvelle et profonde pour les auditeurs enthousiastes de lieder ».

Ingrid Schmithüsen is an acclaimed performer of Lied, as well as chamber music, oratorio and contemporary music. Born in Aachen, Germany, she began her studies of these diverse genres and styles at the Musikhochschule Köln. Her teachers Gregory Foley in Cologne and Dietrich Fischer-Dieskau in Berlin were very supportive in the exploration of the unique colours of the voice and the development of her individual style.

Her large repertoire, ranging from Monteverdi, Bach, Schubert to Wolf, Berg, Messiaen, Ives and contemporary composers, is well represented in her extensive discography. She has recorded for the labels Harmonia mundi France, BIS, Accent, col legno, Wergo, CPO, Koch, Capriccio, Canterino, Coviello Classics, Analekta, Atma classique, New Classic Adventures, Cadenza, Connex.

Ingrid Schmithüsen has performed with ensembles in Europe and Asia including the Gürzenich Orchester, Dresdner Sinfoniker, Bochumer Symphoniker, Windsbacher Knabenchor, Thomanerchor Leipzig, Dresdner Kreuzchor, Musica Antiqua, Concerto Köln, La Petite Bande, Ensemble Musikfabrik, Ensemble Modern, Michael Riessler Ensemble, Les Adieux, Cherubini and Auryn String Quartets, Bach Collegium Japan, Melbourne Symphony Orchestra, Tapei Symphony Orchestra, to mention a few. She has sung under the conducting of Markus Stenz, Reinhard Goebel, Philippe Herreweghe, Sigiswald Kuijken, Helmut Rilling, Karl Friedrich Beringer, Peter Neumann, Hermann Max, Peter Rundel, Michael Helmrath, Celso Antunes, Pascal Verrot, Dominique My, Lorraine Vaillancourt and Johannes Kalitzke.

In Amerika she has worked with the Orchestre symphonique de Québec, Calgary Symphony, Vancouver Symphony, Sao Paulo Orquestra Sinfonica Municipal, Les idées heureuses, Studio de musique ancienne de Montréal, L’ensemble de la SCMQ, Nouvel Ensemble Moderne and the McGill Contemporary Music Ensemble.

Ingrid Schmithüsen has given many Lied recitals throughout Europe with her longtime partner, pianist Thomas Palm. She has also enjoyed a close collaboration with pianist Brigitte Poulin in North America. She has performed extensively with harpsichordists Gerald Hambitzer and Geneviève Soly.

In 2006 Ingrid Schmithüsen has founded the Lied recital series Im Zentrum LIED in Cologne presenting five thematic concerts each season and featuring international Lied artists. The series has enjoyed a wide acclaim, as music critic Gunter Duvenbeck wrote in the Köln-Bonner Musikkalender: “Ingrid Schmithüsen and her pianist Thomas Palm opened up an entirely new and deep dimension for enthusiastic Lied listeners“.